Tillbaka till bloggen

Burlöv – ”Nic, vad gör du?”

Och mitt i allt detta stod han där – Nic Schröder, alltså “Kal P Dal´s utsända” lookalike och gav järnet, ja det var precis som Kal P Dals ande tagit plats i Nic, helt magiskt att både se och uppleva på plats. Vid flera...

Ibland finns det kvällar som stannar kvar lite längre än andra. Burlövs Näringslivsfest och 5-års jubileum blev en sådan kväll för mig. Det var en kväll fylld av människor, energi, skratt, samtal och framtidstro. En påminnelse om hur mycket kraft som finns när människor möts på riktigt.
Och mitt i allt detta stod han där – Nic Schröder, alltså “Kal P Dal´s utsända” lookalike och gav järnet, ja det var precis som Kal P Dals ande tagit plats i Nic, helt magiskt att både se och uppleva på plats.
Vid flera tillfällen under kvällen kom jag på mig själv med att tänka:
"Nic, vad gör du egentligen?"
Inte för att jag inte visste, utan för att jag gång på gång fascinerades av hans närvaro, musikalitet och förmåga att skapa stämning. Tillsammans med Pontus Stenkvist bjöd han på musik som inte bara hördes – det kändes.
Det blev ett sådant där ögonblick då man inser att vissa människor har en särskild förmåga att lyfta ett rum. Att skapa en känsla som gör att människor slappnar av, öppnar upp och blir lite mer närvarande.
Och kanske är det just därför jag tycker så mycket om att vara där människor möts. Efter mer än fyrtio år av arbete med människor, kommunikation och möten har jag lärt mig något viktigt:
Fakta når hjärnan och berättelser når hjärtat.
Men det finns faktiskt något mer, musik når ofta båda samtidigt. Efter mina 30 år i nöjesbranschen kan jag skriva att detta har jag upplevt om och om igen.
Den här kvällen blev ännu en påminnelse om att det är i mötet mellan människor som det verkligt värdefulla uppstår. I närvaron, samtalen, skratten och känslan av att få vara en del av något större än sig själv.
Som konferencier, moderator och föreläsare möter jag människor i många olika sammanhang. Det som driver mig är inte scenen i sig, utan möjligheten att skapa sammanhang där människor känner sig sedda, hörda och betydelsefulla.
För när det händer, då växer både modet, engagemanget och gemenskapen.
Det var precis den känslan jag tog med mig hem från Burlöv. Tacksam för alla fina möten och tacksam för människorna bakom arrangemanget.
Och tacksam för minnet av en kväll där jag flera gånger log för mig själv och tänkte:
"Nic, vad gör du egentligen?"
Tack för ännu ett bevis på att mänskliga möten fortfarande är det finaste vi har.
Ingrid Ohlsson
Ingrid – personligt hela vägen

Fakta når hjärnan - Berättelser når hjärtat.

Blogg

Prenumerera på bloggen

Få nästa inlägg direkt till din e-post.